IZO

Regelhulp helpt burger bij het organiseren van zorg

Dit is een gearchiveerd nieuwsbericht

Let op! Dit nieuwsbericht is ouder dan zes maanden en bevindt zich daarom in het archief van nieuwsberichten op istandaarden.nl.

De inhoud kan minder actueel en relevant zijn, verwijzingen kunnen doodlopen en documentatie bij het bericht kan verwijderd zijn.

> Naar het actuele nieuwsoverzicht

Regelhulp.nl is een website van de overheid die mensen helpt hun weg te vinden in alle verschillende informatieve websites over de langdurige zorg. Ingrid Claassen van het ministerie van VWS praat Platform IZO bij over de meest recente ontwikkelingen rondom de website, zodat burgers nog beter de informatie kunnen vinden die ze zoeken.

Regelhulp.nl is in 2007 door het ministerie van VWS opgezet om mensen te helpen de juiste informatie over zorg en ondersteuning te vinden. Hoewel alle zorgwetten in Regelhulp zijn opgenomen, ligt de nadruk op langdurige zorg en ondersteuning. Dit stemt de Platformleden gelukkig. De langdurige zorg en ondersteuning krijgt vaak minder aandacht dan bijvoorbeeld curatieve zorg, terwijl zorg vanuit de Wlz, Wmo en Jeugdwet vaak heel ingrijpend is voor cliënt en mantelzorger.

Koppeling met sociale kaarten

Door de jaren heen heeft Regelhulp zich aangepast aan het snelgroeiende aanbod van digitale zorginformatie. Zo is Regelhulp samengegaan met andere informatieve websites tot één sterk wegwijskanaal. Momenteel werkt Regelhulp aan een koppeling met de sociale kaarten van gemeenten.

‘Met deze koppeling kunnen mensen direct in hun eigen regio zoeken naar de juiste zorgloketten. Dit betekent dat we met iedere gemeente in Nederland een koppeling moeten bewerkstelligen. Dat is best een klus, maar daardoor krijgen mensen met een zorgvraag meer handvatten om de juiste zorginformatie te vinden.’

Identiteit van Regelhulp

Regelhulp is een verwijzende, informatieve website van het ministerie van VWS. Volgens Ingrid is het belangrijk om die identiteit aan te houden. ‘Het gevaar is natuurlijk dat we in het vaarwater van de website Rijksoverheid.nl komen. Daar maken we met hen afspraken over, zodat er inhoudelijk een duidelijke scheidslijn is. Rijksoverheid.nl legt het beleid rondom de zorg uit, Regelhulp gaat over het organiseren van zorg en de informatie die de burger hiervoor nodig heeft.’ Een ander perspectief dus, maar beide gericht op het informeren van de burger.

Menselijk contact

Platformleden vragen zich af wanneer zorgzoekers terecht komen bij een mens van vlees en bloed. ‘Op deze manier blijven bezoekers circuleren op websites, maar soms willen we gewoon iemand spreken’, klinkt het. Volgens Ingrid zijn daar Het Juiste Loket en cliëntondersteuning voor ingericht. Mensen weten dit echter nog niet goed genoeg te vinden. Daarom onderzoekt VWS hoe bezoekers op zoek gaan naar cliëntondersteuning. Dit moet een beter beeld geven van de online zoektocht van bezoekers die het zorgjargon niet machtig zijn, juist dáár zou  Regelhulp zich online moeten bevinden.

Connecties leggen

De Platform IZO-leden reiken enkele suggesties aan voor doorontwikkeling van Regelhulp. Zo merkt een van de Platformleden op dat cliënten met een Wlz-indicatie sinds dit jaar ook kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen. Hier wordt echter nog weinig gebruik van gemaakt. Is dit iets waar Regelhulp aandacht aan kan besteden? Volgens Ingrid is dit zeker een mooie kans, aangezien Regelhulp bezig is om informatie over medische kindzorg te verbeteren. Wanneer een Platformlid vraagt of digitale zorg een belangrijke plaats inneemt binnen Regelhulp, reageert Ingrid daar positief op. ‘Dit is zeker iets wat ik ga meenemen in de nabije toekomst.’

Netwerkmodel

Hoe en of Regelhulp iets kan betekenen in de realisatie van het netwerkmodel is een lastige vraag. Sommige Platformleden denken van wel. Regelhulp kan volgens hen aan de voorkant van het netwerkmodel dienen als unieke bron voor informatie aan de cliënt. Anderen zijn hier voorzichtiger in. Volgens hen is het netwerkmodel een totaal andere manier van gegevensuitwisseling, waarbij ook cliënten automatisch bij de goede informatie terecht komen, waardoor dit soort ‘wegwijswebsites’ niet langer nodig zullen zijn.

Over Platform IZO

Voor het bevorderen van samenhang in de informatievoorziening in zorg en ondersteuning, werken 17 organisaties samen in Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning (IZO). Platform IZO vindt maandelijks plaats en richt zich voornamelijk op programmalijnen die werken richting het netwerkmodel.