IZO

Verslag Denktank IZO: juist geïnformeerd zijn, is cruciaal voor regie

Dit is een gearchiveerd nieuwsbericht

Let op! Dit nieuwsbericht is ouder dan zes maanden en bevindt zich daarom in het archief van nieuwsberichten op istandaarden.nl.

De inhoud kan minder actueel en relevant zijn, verwijzingen kunnen doodlopen en documentatie bij het bericht kan verwijderd zijn.

> Naar het actuele nieuwsoverzicht

7 november 2016 – Een alleenstaande vrouw van 83 die thuis wil blijven wonen. Een altijd en overal beschikbaar elektronisch dossier voor een meisje met het Rett-syndroom. Kraamvrouwen die zelf hun zorg organiseren. Op de Denktank van 3 november werd duidelijk dat er vooruitgang geboekt wordt in informatie-uitwisseling die patient included is.

De zaal zit vol met onder anderen bestuurders, beleidsmakers, cliënten, zorgaanbieders, softwareleveranciers en vertegenwoordigers van gemeenten. Dagvoorzitter Hans Oosterkamp geeft de deelnemers meteen extra motivatie mee. “Morgen kunnen ook wij patiënt zijn. Er moet gewerkt worden. We worden steeds concreter met de community die IZO heeft. Wat kunnen we vandaag samen pakken en maken?”

De vierde grote revolutie
Bas Eenhoorn, Digicommissaris van Nederland, brengt in zijn openingsspeech naar voren dat de digitalisering de samenleving in alle hoeken en gaten zal veranderen. “Het is de vierde grote revolutie van de mensheid. We zien ook in de zorg niet hoe snel ontwikkelingen gaan. In het belang van de patiënt moeten we de benodigde stappen zetten.”

Eenhoorn benoemt de grote machtsstrijd tussen patiënten en zorgverleners. “We hebben het over het weggeven van privacy. Wie is de baas over cliëntgegevens? Wie houdt toezicht? Het is verbazend dat we op basis van alle kennis die we hebben, niet delen. Als we de cliënt de regie geven, krijgen we als overheid vertrouwen terug.”

Blockchain: de toekomst?
Al in de aanloop naar de Denktank gonsde de term blockchain rond. De kern van blockchain is dat er één bron van waarheid voor iedereen ontstaat. De compliance vindt vooraf plaats.

De verwachtingen zijn hooggespannen. Of blockchain daadwerkelijk de heilige graal is, moet de toekomst uitwijzen. “Ik vind het net zo vaag en spannend als websites voor de opkomst van internet", zo leidt Mike Dell de resultaten van twee blockchainpilots in. “Blockchain zijn regels die in het systeem vastzitten én door het systeem worden gecontroleerd. Het leuke is dat de informatie integer is en dat je dat kunt bewijzen.”

Bas Kaptijn van ICTU presenteert namens Zorginstituut Nederland de blockchainpilot ‘Zorg Thuis Log’ van Geertje, een alleenstaande vrouw van 83. Met haar telefoon staat zij via Smart Contract in direct contact met nooddiensten, verzorgenden en familie, en geeft zij wie ze maar wil inzicht in haar gegevens. Via het Zorg Thuis Log wordt alles geregeld wat vroeger in het schriftje op het aanrecht werd geschreven, en meer. Van hulp bij het aantrekken van steunkousen tot de buurtbus, en van periodieke controles door de huisarts tot de besturing van domotica.

Stefan Visser van VGZ: “Met blockchain kun je informatie uitwisselen zonder dat je een notaris nodig hebt.” Hij toont wat een pilot voor kraamzorg op kan leveren: dat bij de organisatie van zorg de kraamvrouw veel meer aan het roer staat dan de verzekeraar. Er is één administratie voor diverse partijen. En het is transparant, realtime en on demand in plaats van dat er controle achteraf plaatsvindt. Dat scheelt tijd en geld. 

Meer regie over gezondheid
Dat de traditionele manier van communiceren ook in de jeugdzorg zijn langste tijd gehad heeft, bewijst ook de presentatie van de Gemiva-SVG Groep. Annemarie, de moeder van Laura – die het Rett-syndroom heeft – laat op heldere wijze zien hoe zij in MijnDossier! met het dagverblijf en de zorggroep communiceert.

Annemarie: “In het schriftje stond vroeger hoe het met Laura was gegaan. Nu heb ik meer regie over haar gezondheid. Ik sta altijd en overal in direct contact met kinderdagcentrum. En ook andere betrokkenen, zoals haar fysiotherapeut en logopedist, geven in het dossier aan wat Laura deed en goed kon.”

Marcel Heldoorn, manager Digitale Zorg bij Patiëntenfederatie Nederland, betitelt MijnDossier! aIs informatief, praktisch en inhoudelijk.

Pilot process mining
Hans Verkruijsse, Bestuurlijke Informatieverzorging aan Tilburg University, geeft inzicht in de resultaten van de pilot process mining.

Process mining blijkt een innovatief hulpmiddel om knelpunten in administratieve processen op te sporen. Daarmee kunnen processen worden verbeterd, bijvoorbeeld in de doorlooptijd van de aanvraag van zorg en in de financiële afhandeling. Zo kunnen administratieve lasten direct worden verlaagd.

Hans: “Het toepassen ervan bleek wel zo interessant dat mensen er graag voor terugkwamen van vakantie. Process mining gaat over verbinding leggen tussen processen en data. In eerste instantie vraagt dat om dubbel werk. In plaats van bomen blijven omhakken moeten we eerst samen de botte bijl slijpen voordat we weer aan de slag gaan. We moeten het met elkaar doen.”

Constructief en uitnodigend
Hoe anders kan deze Denktank besloten worden dan met het delen van informatie? Cliënten lieten weten er de volgende keer graag weer bij te willen zijn. Enkele reacties uit de zaal: ‘goed dat we standaardiseren en formele paden gaan bewandelen, ‘het is constructief en mensen staan open voor ideeën’ en ‘we gaan verder in een werkgroep en kunnen stappen maken’.

Aanbevelingen en uitdagingen voor de Denktank IZO worden ook genoemd tijdens de plenaire terugkoppeling: ‘het kost moeite om de klik te maken naar patiënt centraal’, ‘alleen uitnodigen om mee te denken is onvoldoende’, ‘houd rekening met individu of maatwerk’ en ‘regie moet gaan over wat iemand wil en moet niet van tevoren bepaald worden’.

Meer nieuws
Bij de Denktank van 3 november 2016 verschenen op deze website meer nieuwsberichten:
> Process mining helpt bij administratieve lastenverlichting
> Blockchain in plaats van ‘logboek op het aanrecht’
> Vertaalmachine helpt fouten verminderen bij medische overdracht​
> Zorginstituut Nederland en Nictiz zetten samen de schouders onder betere informatievoorziening

Workshopverslagen
Over inzichten en ervaringen uit de workshops, zowel van de deelnemers als de workshopbegeleiders, is voor elke workshop een verslag geschreven:
Verslag workshop MedMij
​Verslag workshop ViA
Verslag workshop Harmoniseren of vertalen
Verslag workshop Intelligent zoeken

Meer weten over Denktanks?
Platform IZO zet kennis en ervaringen uit de Denktanks in om nieuwe producten te ontwikkelen voor de informatie-uitwisseling in de zorg en ondersteuning. Wilt u meer weten over Denktanks IZO in het algemeen? Kijkt u dan op deze pagina. Foto's die genomen zijn tijdens de Denktank vindt u op deze pagina.